Przedstawiciele Polregio i spółki PTS podpisali dziś umowę w sprawie zakupu 5 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych. Pojazdy trafią do wielkopolskiego i lubuskiego zakładu spółki. Pierwsze z nich wyjadą na tory pod koniec przyszłego roku.
Przetarg na zakup 5 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych Polregio ogłosiło
na przełomie września i października. 2- lub 3-członowe pojazdy miały poruszać się z prędkością nie mniejszą niż 120 km/h i mieć ponad 200 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 120 siedzących.
Jedyną ofertę złożyła spółka Public Transport Service (PTS).
Wbrew temu, co można byłoby przypuszczać, przedmiotem zawartej dziś transakcji nie jest jednak pięć egzemplarzy tego samego typu. – Będą trzy dwuczłonowe Linty 41 i dwa trzyczłonowe SZT z rodziny Talent – informuje wiceprezes Polregio Wojciech Dinges. Jako pierwsze zostaną dostarczone Linty. – Koniec 2026 r. – to czas, w którym dwie pierwsze jednostki powinny zostać przekazane do eksploatacji – zapowiada Dinges. Jak informuje PTS, trzy pierwsze jednostki z rodziny LINT41 są już na terenie zakładu spółki w Paterku.
Prace przy nich, oprócz niezbędnych czynności przeglądowo-naprawczych, obejmą wyposażenie w klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Zostaną zamontowane rampy, które ułatwią osobom o ograniczonej mobilności wsiadanie do pociągu, oraz wyznaczone co najmniej dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Toaleta będzie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i doposażona w przewijak dla niemowląt.
Druga seria pojazdów, o których mowa – trzyczłonowe Talenty – ma wyjechać na tory w pierwszej połowie roku 2027. Jednostki te obszernie opisaliśmy
po prezentacji jednej z nich na tegorocznych targach TRAKO. Wyprodukowane przez ówczesny Bombardier Transportation w latach 2004-2007 SZT mają po 148 miejsc siedzących i są – jak zapewnia sprzedający – w bardzo dobrym stanie technicznym, a z dostępnością części zamiennych nie powinno być problemu. – Pozostałych 9 Talentów jest wciąż dostępnych na rynku. Będziemy poszukiwali dla nich klientów – deklaruje wiceprezes zarządu PTS ds. sprzedaży Jacek Tomasik.
Zarówno Talenty, jak i Linty zostały pozyskane we współpracy z jednym z największych
pooli taborowych na kontynencie –
Alpha Trains. Przewoźnik nie sprecyzował, w którym ze wskazanych zakładów – wielkopolskim czy lubuskim – pojawią się najpierw. Mają one obsługiwać trasy takie, jak Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż i Krzyż – Piła – Chojnice.
Spółka wspomniała także
o planach zakupu 9 SZT od DB RegioNetz, przeznaczonych tym razem dla zakładu warmińsko-mazurskiego. – Nie wykluczamy współpracy z PTS również przy ich polonizacji. Chcemy jednak kupić je bezpośrednio od dostawcy niemieckiego – u źródła. Chcemy też rozwijać nasze możliwości utrzymaniowo-naprawcze, ale jest oczywiste, że będziemy korzystać też z pomocy firm zewnętrznych – zadeklarował Dinges. Również tu na konieczne prace i uzyskanie dopuszczeń przewoźnik zakłada ok. roku od momentu sprowadzenia do Polski. Na nasze wysłane wcześniej pytania o konkretny typ pojazdu, jaki stara się kupić Polregio, nie otrzymaliśmy odpowiedzi – o szczegółach przewoźnik ma informować po sfinalizowaniu transakcji.
– Dzisiejsza umowa to kolejny krok w stronę realizacji planu stopniowego odnawiania naszego taboru. Pozyskane jednostki pozwolą nam poprawić niezawodność i komfort obsługi połączeń w regionach, gdzie tabor spalinowy wciąż odgrywa kluczową rolę w codziennym transporcie mieszkańców – mówi p. o. prezesa zarządu Polregio Aleksandra Grzywaczewska. Odnosząc się do odnowy taboru elektrycznego – w którego zakresie potrzeby są jeszcze większe – przypomina, że spółka planuje ubieganie się o dofinansowanie zakupu ok. 15-20 nowych EZT z funduszy unijnych (trwa uzgadnianie zakresu projektu z Urzędami Marszałkowskimi). – Do końca stycznia będziemy składali wnioski o dofinansowanie nowego taboru – zapowiada. Pojemność każdej z tych jednostek ma wynosić co najmniej 190 miejsc siedzących.